Volební kampaně v České republice přinesly za poslední léta spoustu úchvatných momentů, na které diváci a čtenáři jen tak nezapomenou. Připomeňme již starší situace, kdy lídr strany Důchodci za životní jistoty Kremlička musel veřejně schroupat brouka po neúspěchu ve volbách, či spot US-DEU, kde byly zapalovány pšouky (ten již bohužel není dostupný). Jak si v konkurenci např. těchto bizarních prvků nejrůznějších kampaní stojí naše současné předvolební období?

Specifika evropské kampaně

Volby do Evropského parlamentu mají pro masochisty tu nespornou výhodu, že kandiduje velké množství stran, což vždy slibuje velmi vtipné momenty v kampani. Aniž by se chtěl autor jednotlivých ucházejících se subjektů dotknout, přiznejme si, že řada z nich je víceméně obskurními spolky.

Partaje mají velkou šanci sáhnout si na státní příspěvek, nebo k jeho získání (30 Kč za každý hlas) v tomto typu voleb stačí dosáhnout na metu 1 % hlasů (při srovnatelné účasti s minulými volbami jde o cca 23 500 hlasů), čehož dosáhl dvakrát i Petr Cibulka se siderickým informačním kyvadlem a bojem proti agentům KGB a GRU.

Navíc strany nemusí složitě hledat velké množství kandidátů. Celá země tvoří jediný volební obvod a ze zákona mohou strany na jednu kandidátku napsat maximálně 28 jmen.

Festival politické písně aneb Všichni jsou happy!

Když mi dᚠpac,
když mi dᚠpac,
na skutky promění se naše slova.

Když mi dᚠpac,
když mi dᚠpac,
tak zatáhne se díra ozonová.

Vzpomínáte? Internet už bohužel ne. Legendární video zpívající Lucie Bílé, Václava Klause a jeho melody boys z předvolební kampaně 98 již bohužel dostupné není, takže na tento hudební skvost českých kampaní můžeme vzpomínat pouze se slzou v oku.

Pomyslný štafetový kolík v hudební produkci přebírá v posledních kampaních Úsvit. Před sněmovními volbami vytáhl těžký kalibr – Evu a Vaška, kteří spolu nazpívali název této kandidující strany (sic). Na Youtube se také objevila desetihodinová smyčka s tímto songem. Přeji příjemný poslech.

“Úsvit song” už tedy máme, na řadě je “Úsvit dance” (Co si myslíte, že přinese podzimní kampaň? Napište mi do komentářů.). Jde o asi tisící českou variaci na song Happy od Pharrella Williamse, kterou na 1. máj natančil sám předseda se svými fanoušky.

Konkurence ovšem nespí. Proti Úsvitu (resp. “Proti nenávisti”) nahrál tisící první variaci téhož kandidát Zelených Šádí Shannaáh. Tím je předvolební hudební produkce v podstatě vyčerpána, což je oproti minulosti slušný regres. Doufejme, že se strany vytáhnou na podzim.

VV, exVV1, exVV2

Strana Věci veřejné dala české politice hodně. Radka Johna, Víta Bártu, Kristýnu Kočí, koaliční krizi každý víkend, pojem političtí dinosauři a také tři kandidující subjekty do Evropského parlamentu.

Bývalý předseda a současný čestný předseda “véček” Radek John svou kampaň postavil na nabídce, které nejde odolat. Prohlašuje, že bude-li zvolen, rozdá stu tisícům svých registrovaných voličů asistenční karty při ceně 1800 Kč za kus. Je to finančně tak ambiciózní plán, že mu snad zvolení ani nepřejme.

 JOHN.jpg

 

Jeho bývalí poslanečtí straničtí kolegové Chaloupka a Babák, z nichž především druhý jmenovaný proslul “čarodějským uměním” a návštěvou baru Blue light, založili stranu Republika, se kterou jdou do voleb. K oslovení potenciálních voličů jim má zřejmě pomoci televizní spot z dílny studia Václava Upíra Krejčího, v němž strana vsadila na retro po vzoru 90. let TV Nova. Však také za subjekt kandiduje někdejší hvězda zpráv Železného stanice Eva Jurinová.

Abychom však nezplošovali a netrivializovali celou kampaň tohoto subjektu, zmiňme také, že Michal Babák v kontaktní kampani objíždí řadu měst a rozdává občanům kávu z pro autora těžko identifikovatelného předmětu, který nosí na zádech (na první pohled to vypadá jako jetpack, no posuďte sami).

babák.jpg  bond.jpg

Dalším a prozatím bohužel posledním “exvéčkařským” subjektem je VIZE 2014. Její powerpointový spot není bohužel dostupný, doporučuji vám však si nejen toto dílo pustit v rámci předvolebního vysílání spotů na ČT. Této straně by měla být celkově věnována větší pozornost. Na své kandidátce má totiž Vladimíra “štístko” Šmicera, se kterým se přece neprohrává. I když na fotbalové Slavii by to asi aktuálně viděli trošku jinak (Sešívaní prominou).

Kvalita klipů dopředu!?

Nejen zmíněné exvéčkařské partaje usilují o hlasy v eurovolbách prvně. Na příkladu již opakované kandidatury Strany zelených lze ilustrovat, že progres v prvcích politické komunikace může být opravdu výrazný (i když někdy to není až tak těžké). To lze demonstrovat na spotech této strany z voleb 2009 a letošních.

Snímek obrazovky 2014-05-19 v 11.02.39.png  zeleni.jpg

Od farmářského pekla roku 2009, kdy se koza s krávou baví, koho budou volit, přišli Zelení se vskutku neotřelou myšlenkou poslat “Česko dopředu” (autor má takový neodbytný pocit, že recyklují jeden svůj starší předvolební spot). Tak uvidíme, jestli doběhnou až do Bruselu nebo pouze někam k Táboru.

Krása střídá nádheru

Velkou pozornost médií přilákala v této kampani Česká suverenita. Zejména předvolební spot, v němž Jana Volfová sama zahalena v nenáviděné burce pléduje proti islamizaci Evropy. Nebude-li zvolena do Evropského parlamentu, zaplaví nás zřejmě miliony muslimů a “naše dcery a vnučky” budou ukamenovány.

Pozorný divák si jistě také všiml, že předsedkyně České suverenity do svých televizních vystoupení nosí malou dřevěnou latrínu s logy EU. “Bez vašeho hlasu budeme všichni v… Bruseli”, říká. Ehm. Snad nebude tak zle. Hlavu vzhůru, paní Volfová!

volfova1.jpg  volfova2.jpg

Z kategorie těžko vyčerpatelné zásoby kvalitního (i když často jistě nechtěného) humoru nabízí svou malou porci také SNK-ED se svým lídrem Danielem Kroupou, který “navazuje na havlovskou tradici”. To činí tak, že v předvolebním spotu uvazuje provaz ke známému neonovému srdci, které na Hradě rozsvítil právě Václav Havel. Co dodat.

kroupa.jpg  Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.38.40.png

Další zajímavostí kampaně je seriálová tvorba ČSNS. Strana spustila na Youtube (a také v rámci spotů v ČT) pětidílný cyklus “EUneniCOOL.cz”, který je směsí demagogie, hloupého točení EU mýtů, prvotřídních hereckých výkonů a brilantního zpracování. Naprostou perličkou je poslední pátý díl tohoto seriálu, který jde popsat jako film o filmu. Doporučuji ovšem celou ságu. Ale pozor na pomazánkové máslo! Brusel a policie bdí.

Ocenění na závěr

Cena za originalitu - Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Hnutí Úsvit předvedlo, že se není třeba zatěžovat vymýšlením originálních nápadů do své kampaně. Nebo jde o podobnost čistě náhodnou?

usvit.jpg  Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.27.15.png

Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.30.15.png  Snímek obrazovky 2014-05-19 v 12.30.23.png

Cena za komunikaci prostřednictvím volebního lístku - Volte Pravý Blok (čtenář omluví, že není vypsán celý název strany)

IMAG0468.jpg

Cena za nejlepší spot - KSČM. Zde se ovšem grafik vyřádil. Dojemné sekvence lídryně kandidátky poslankyně Konečné s dětmi střídají pouze slogany, se kterými jdou komunisti do voleb. To celé pokrývá nádherné hudební pozadí, však posuďte sami. Nejlepší část spotu je naznačena na obrázku níže.

Přiložený printscreen je symbolický pro celou řadu předvolebních kampaní. Do voleb však stále zbývá pár dní. Snad se i ostatní kandidující subjekty ještě vytáhnou a nabídnou nám pár opravdových perel, na které budou stejně jako na zářivý autobus Zemák s láskou vzpomínat celé příští generace.

kscm.jpg

Autorem dnešního textu je Jan Tvrdoň, vedoucí projektu Demagog.cz.